Hoe trek je klanten aan met brand kleuren?
Vanaf het eerste moment dat we ‘s ochtends onze ogen openen, zien we kleuren. Kleur is overal, of het nu op een rustige wandeling in de natuur is, in een luidruchtige stadsomgeving of in je eigen huis. Dus spreekt het voor zich dat wanneer je een bedrijf start, kleur een cruciaal onderdeel van je branding is en zal het mensen meteen een bepaald gevoel geven wanneer ze je brand tegenkomen. Door passende brand kleuren te kiezen, kunt je jouw verhaal vertellen zonder een woord te zeggen en kan je de unieke troeven van jouw bedrijf laten zien.
Brand kleuren kiezen
De gedachte om een aantal kleuren voor jouw merk te kiezen en daaraan vast te houden, lijkt in eerste instantie misschien overweldigend, maar als je er goed over nadenkt, zullen jouw brand kleuren je helpen nieuwe klanten aan te trekken. Zelfs als je nog geen idee hebt van brand kleuren, weet je waarschijnlijk meer dan je denkt. Als je bijvoorbeeld een bedrijf start met natuurlijke producten, zijn neonkleuren misschien niet de beste keuze voor jouw brand. Aan de andere kant, als je een kleurrijke kinderkledinglijn begint, zal bruin of zwart waarschijnlijk niet pronken met waar je brand echt over gaat. We geven je een paar eenvoudige stappen om jouw kleuren te kiezen en ervoor te zorgen dat jouw bedrijf opvalt voor iedereen!
Kies brand kleuren die je leuk vindt
Als het om je eigen bedrijf gaat, wil je een kleur kiezen die je echt mooi vindt. Als je een hekel hebt aan de kleur rood, gebruik hem dan niet. Als je kleuren gebruikt die je niet mooi vindt, wordt het in de toekomst alleen maar moeilijker om je eraan te houden.
Alleen kleuren gebruiken die je ‘favorieten’ zijn, zou echter een beetje te simplistisch zijn. De kleur mooi vinden is de eerste stap, maar het is niet alles. Kies geen kleur puur omdat deze trendy is. Trends komen en gaan. Die neonblauwe kleur die vandaag stijlvol is, kan morgen als lelijk worden beschouwd. Kies kleuren die binnen een klein aantal jaren niet snel uit de mode zal raken. Je bedrijf moet tijdloos zijn, of het nu kleurrijk of minimalistisch is. Ga voor kleuren die jouw bedrijf vertegenwoordigen en de uitstraling geven die jij wilt, zo kan het nooit fout gaan!
Specifieke kleuren en nummers
Als het om brand kleuren gaat, is het van belang specifiek te zijn. Alleen zeggen dat je blauw als brand kleur gaat gebruiken, is niet voldoende. Er zijn duizenden verschillende variaties van elke kleur. Elke kleur heeft een specifieke code, als je deze code gebruikt, weet je dat dit exact hetzelfde blauw, rood of geel is dat je eerder hebt gebruikt, en zo kan je een brand kleur kiezen.
Als het gaat om het aantal kleuren dat je gaat gebruiken, is het ook belangrijk om specifiek te zijn. Het hebben van te veel of te weinig kleuren kan je merk nodeloos ingewikkeld maken. Je moet een veelzijdig en toch herkenbaar merk kunnen hebben. Kies niet meer dan zes of minder dan vier als het gaat om het aantal kleuren.
Social media kleuren
Als het gaat om je online aanwezigheid op sociale media, moet je, je ook aan jouw merkkleuren houden. Het lijkt misschien niet zo belangrijk voor je om ervoor te zorgen dat je Instagram-feed of Facebook-pagina samenhangend is, maar dit is cruciaal als het gaat om branding. Wanneer je verschillende kleuren kiest voor elk bericht op sociale media, kan je online aanwezigheid voor klanten erg chaotisch of zelfs onprofessioneel overkomen. Je kunt je merkkleuren echter een beetje uitbreiden voor je sociale media met wat lichtere tinten, om een meer rustige feed te creëren. Wanneer je vier brand kleuren in je logo, verpakking of visitekaartjes hebt, is dit misschien ideaal, maar misschien te weinig voor je feed. Je kunt twee extra tinten gebruiken die iets minder prominent zijn, om het af te wisselen.